חיפוש

כיצד מתבצע תהליך הטיפול בעריקים מהצבא?

עריקה מצבא ההגנה לישראל היא עבירה חמורה שיש לה השלכות קשות. זאת מכיוון  שצה"ל, כמו כל ארגון צבאי אחר, סומך על חייליו שימלאו פקודות וישמרו על משמעת, כך שיוכל לבצע את משימותיו המורכבות. כשחיילים עורקים, יעילות הצבא מתערערת וביטחון המדינה עלול להיפגע. במאמר שלפניכם נעסוק באופן בו צה"ל מטפל בתופעה של עריקות מהצבא. 

 

שירות צבאי בישראל

במדינת ישראל, שירות צבאי הוא חובה לכל האזרחים, למעט יוצאים מן הכלל. כמו כן, גברים נדרשים לשירות חובה שנמשך לאורך שנתיים ושמונה חודשים, בעוד שנשים חייבות לשרת שנתיים וארבעה חודשים. כמו כן, אי עמידה בדרישה זו עלולה לגרור עונשים משפטיים, לרבות קנסות ומאסר. צה"ל רואה בחומרה רבה עריקות מהצבא ועריקים עלולים להיתקל בתוצאות קשות.

 

מה ההשלכות של עריקות?

ההשלכות של העריקה יכולות להשתנות בהתאם לנסיבות המקרה. במקרים מסוימים, חייל עריק עלול להיתפס ולחזור ליחידה שלו לעונש משמעתי. במקרים אחרים, החייל עלול להיחשב כנמלט ועלול להירדף על ידי המשטרה הצבאית לאורך זמן.

 

מי קובע מה יהיו התוצאות של עריקות?

בכל מקרה, חיילים עריקים עלולים לעמוד בפני בית משפט צבאי, שהוא הגוף שמתכנס לדון בתיקים שבהם מעורבים אנשי צבא. כמו כן, בית המשפט הצבאי עלול להשית מגוון עונשים, כולל מאסר, קנסות ושחרור מהצבא תחת אישומים שעלולים להשפיע על החיים האזרחיים.

 

ניתן לחזור לשירות רגיל אחרי עריקות?

במקרים מסוימים, חייל עריק יוכל לחזור לצבא ולסיים את תקופת שירותו. עם זאת, לא תמיד זה כך, וההחלטה לאפשר לעריק לחזור לצבא מתקבלת לפי שיקולים שנוגעים למקרה הנתון. חשוב לציין שההשלכות של עריקות יכולות להיות מעבר לצבא. כלומר, חייל עריק עלול להיתקל בקושי למצוא עבודה במגזר האזרחי, שכן מעסיקים רבים רואים בעריקות פגם אופי חמור.

 

דרכי מניעה של צה"ל

ראוי לציין כי צה"ל מעניק משאבים ותמיכה לחיילים הנאבקים בבעיות אישיות או רגשיות שעלולות להוביל לעריקות. כמו כן, משאבים אלה כוללים שירותי בריאות הנפש, ייעוץ וקבוצות תמיכה. המערכת מכירה בכך ששירות צבאי יכול להיות חוויה קשה ומלחיצה, והיא מחויבת לסייע לחיילים להתמודד עם אתגרים אלו בצורה בריאה ופרודוקטיבית.

 

להקדים תרופה למכה

המערכת הצבאים נוקטת באמצעים למניעת עריקות לפני התרחשותה. במסגרת המאמצים, ישנן תוכניות הכשרה המדגישות את חשיבות המשמעת, עבודת הצוות ושרשרת הפיקוד. כמו כן, צה"ל מספק לחיילים גם ציפיות והנחיות ברורות להתנהגותם, ומעודד אותם לפנות לעזרה אם הם מתקשים. על ידי נקיטת גישה אקטיבית למניעת עריקה, צה"ל מנסה לצמצם עד כמה שניתן את תופעת העריקות.

 

לסיכום – אפשר לעשות את זה אחרת

עריקות היא עבירה חמורה בעלת השלכות לא פשוטות. שכן, הצבא סומך על חייליו שישמרו על משמעת וימלאו פקודות, והעריקות מערערות את יעילות הצבא. בהתאם, חיילים עריקים עלולים לעמוד בפני עונשים משפטיים, משפט צבאי וקושי למצוא עבודה במגזר האזרחי. אם נקלעתם לעריקות, וודאו שאתם מנהלים את ההליך המשפטי בצורה מושכלת כך שהפגיעה תהיה מינימלית – בהצלחה!

עריקות מהצבא

אולי תאהבו גם את