חיפוש

4 סוגי אלימות במשפט הפלילי

עבירות אלימות נוגעות למקרים בהם אדם אחד פגע בשלמות הגוף או בבריאות של אדם אחר או של מספר אנשים אחרים. מדובר על עבירות שמסווגות כקשות במיוחד בבתי המשפט. ישנם סוגים שונים של עבירות אלימות במשפט הפלילי. רק מתוך למידה של סוגי העבירות השונות והאופן שבו בית המשפט וספר החוקים הישראלי מתייחסים אליהן, תוכלו להבין כיצד להכין קו הגנה אפקטיבי, לדוגמא, או כיצד תוכלו להתלונן על אדם אחר.

 

עבירת תקיפה

עבירת תקיפה היא העבירה המרכזית כאשר מדובר על עבירת אלימות במשפט הפלילי. ישנה הגדרה כללית לתקיפה, ולצד זאת עבירת התקיפה מתחלקת גם לעבירות אחרות המערבות תקיפה בכל מיני נסיבות שונות. באופן כללי, החוק מגדיר תקיפה כמצב שבו אדם הפעיל כוח על גופו של אדם אחר.

את הפעלת הכוח אפשר לבצע בכל מיני דרכים ועוצמות. לדוגמא, לרוב האנשים ברור שבמידה ואדם אחד היכה אדם אחר, הוא ביצע עבירה של תקיפה. עם זאת, גם נגיעה בגופו של אדם אחר עלולה להתפרש על ידי השופט כתקיפה בנסיבות מסוימות. על כן, כאשר מדובר על תקיפה, מדובר על סיפור גדול הרבה יותר מהאשמה ותו לא.

מדובר על האופן שבו אנחנו מפרשים פגיעה של אדם אחד בגופו של אדם אחר. לעיתים הפגיעה הפיזית היא ברורה ולא קשה להבחין בה, ולפעמים עבירת תקיפה נראית אולי "קלה" יחסית, אבל תיחשב כתקיפה על ידי השופטים. זה חשוב, כי זה מה שבפועל ישפיע על גורלו של הנאשם ועל העונש שיקבל.

 

עבירת תקיפת עובד ציבור

כאמור, העבירה המכונה תקיפה היא עבירה רחבה במיוחד שניתן לחלק לכל מיני סוגי עבירות. לדוגמא, סוג אחד של עבירת תקיפה הוא עבירת תקיפת עובד ציבור. מדובר על תקיפה של אדם לפי ההגדרה הכללית של תקיפה. עם זאת, אותו אדם מותקף הוא עובד ציבור, במקרה זה.

עובדי ציבור הם אנשים המועסקים על ידי המדינה או על ידי משרדי הממשלה השונים, כמו לדוגמא פקידים או נותני שירות במשרד הפנים, מורים בבתי הספר, גננים וגננות בגני הילדים, או אנשי צוות רפואי כמו רופאים ואחיות. כאשר מדובר על תקיפה של עובד ציבור, העונש הקבוע בחוק הוא מאסר, כאשר לרוב מדובר על תקופת מאסר של עד 3 שנים, בהתאם לחומרת התקיפה וחומרת הפגיעה בעובד הציבור.

 

עבירת תגרה

כאשר מדובר על עבירת תגרה, מדובר על הגשת תביעה כנגד מספר נוכחים שהתנהגו אחד כלפי האחרים באלימות במקום ציבורי במהלך קטטה לא חוקית. אם אדם מואשם בתגרה, יש להניח שהוא לא פעל מתוך הגנה עצמית.

 

עבירת שוד

אמנם שוד הוא סוג של עבירת רכוש, משום שהמטרה בשוד היא לקיחת רכוש של אדם אחר בכוח. עם זאת, שוד הוא גם פגיעה פיזית באדם אחר, ולכן זו גם עבירת תקיפה.

חוק פלילי

אולי תאהבו גם את