חיפוש

השכלה גבוהה למגזר החרדי – המאפיינים וההיצע הייחודיים של המכללות  

השנים האחרונות הביאו פריחה בהיצע המסלולים המתאימים למגזר החרדי. מכללות המציעות מסלולי לימוד מותאמים לחרדים ולחרדיות נפתחות ומרחיבות את המסלולים אותן הן מציעות. מה מייחד מכללות למגזר החרדי ומה הופך אותן לסיפור הצלחה?

 

בשנת 2023 אנחנו כבר יכולים להגיד שהמשק הישראלי לא יוכל להמשיך בלי השכלה גבוהה במגזר החרדי, לגברים ולנשים. המגזר החרדי, בעיקר הגברים שבו, סובל מתעסוקת חסר וגם מהיעדר מימוש פוטנציאל התעסוקה וההשתכרות של רבים ממנו. אחת הסיבות הברורות לכך היא שלא מספיק חרדים רוכשים מקצועות מכניסים התואמים את שוק העבודה של היום. את הבעיה הזו בדיוק מנסות לפתור המכללות החרדיות. מה מאפיין אותן?

כלכלת ישראל

 

רקע – על הקמת מסלולים למגזר החרדי

בשנת 2011 התאפשרה לראשונה הקמת מסלולי לימוד נפרדים למגזר החרדי, במסגרת תוכנית חומש שיועדה לקדם את שילובם של חרדים, ובעיקר גברים מהמגזר החרדי, בהשכלה הגבוהה. צעד זה וצעדים נוספים במסגרת התוכנית נעשו מתוך הכרה בכך ששילוב המגזר החרדי בהשכלה הגבוהה ובשוק התעסוקה הוא צורך קריטי להמשך פיתוח הכלכלה הישראלית, ועל כן, על אף התנגדות של גורמים כאלה ואחרים, החלו בהקמת מסלולי לימוד ומכללות שמיועדים ספציפית ללימודים מהמגזר החרדי, וכן בהקמת מכינות ייעודיות שמטרתן לאפשר לבוגרי החינוך החרדי, ובפרט הגברים שלא רוכשים יסוד במתמטיקה ובאנגלית, להיכנס לאקדמיה באופן חלק יותר.

 

מאפיינים של מסלול המותאם למגזר החרדי

המאפיין הראשון של מסלול המותאם לחרדים ולחרדיות הוא הפרדה מגדרית. אמנם, יש מי שיתאפשר להם ללמוד גם במסגרת אקדמית שאינה נפרדת, אך הם אינם רבים וכדי לפנות לקהל יעד רחב יותר, מתאפיינות המכללות החרדיות בלימודים בקבוצה הומוגנית מגדרית, ובנוסף בכך שנשים מרצות לא מלמדות סטודנטים גברים. בנוסף, מסלולים אלה מתאפיינים בניסיונות התאמה לאורח החיים החרדי מבחינת תנאי הלימוד ומבחינת תכנים מותאמים בעת הצורך. כך, למשל, במסלול המיועד למגזר החרדי נצפה למצוא התחשבות במועדי צומות וחגים.

חרדי

 

מסלולי לימוד למגזר החרדי – האפשרויות השונות

  1. מכללה חרדית – קיימות מכללות, מוסדות עצמאיים, הפונים למגזר החרדי. קיימות מכללות חרדיות בירושלים ובעוד מקומות בארץ.
  2. שלוחה חרדית – שלוחה המתנהלת כמכללה חרדית אלא שמאחוריה עומדת בדרך כלל אוניברסיטה מוכרת. המשמעות היא שמקבלים בסופו של דבר תעודה עם חתימה של אוניברסיטה – מה שמבחינות מסוימות מהווה יתרון.
  3. מסלול לימודים בתוך מוסד קיים – לעתים בתוך מכללה או אוניברסיטה נמצא מסלול לימודים נקודתי שמיועד למגזר החרדי, עם המאפיינים הנדרשים – הפרדה מגדרית, קבוצה הומוגנית יחסית, התאמה לאורח החיים החרדי ועוד.

 

לסיכום  

כיום ניתן למצוא מסלולים ומכללות שונות, בהם נשים וגברים מהמגזר החרדי יכולים ללמוד ולרכוש מקצוע באופן המותאם לאורך חייהם, מה שמהווה אינטרס שלהם ושל החברה הישראלית כולה. את המכללות החרדיות ניתן למצוא בכל הארץ כך שלצעירה או לצעיר החרדי ישנן אפשרויות בחירה רבות.

קבוצה הומוגנית

אולי תאהבו גם את