חיפוש

חינוך נוקשה? או מתירני? הדרך הטובה ביותר לחנך את הכלב!

מזל טוב! הכנסתם גור כלבים מתוק אל ביתכם. כולם נרגשים ורוצים לשחק עם השובב. אך יחד עם ההתרגשות והשמחה, פתאום הגור נוגס בחפצים וברהיטים, מושך לכל מיני כיוונים כשיוצאים לטייל, עושה את צרכיו בבית, מיילל כאשר הוא נשאר לבד ואפילו נושך אותנו.

חשוב לזכור שהקטנטן גדול יהיה ולכן נדרש תהליך של טיפול וחינוך נכון שיביא לעיצוב אופיו של הכלב שיגדל להיות בתוך הסביבה אליה הוא נכנס.

 

חינוך גורים

כמו בחינוך ילדים, כך גם כשמדובר על חינוך גורים קיימות שיטות חינוך רבות ומגוונות, שמטרתן הסופית היא להכחיד התנהגויות לא רצויות, לעצב ולבנות כלב בעל אישיות המסוגל להתמודד עם אתגרים, כלב בעל ביטחון מאוזן ויציב. בכדי שנוכל להשיג מטרות אלו, חשוב שנבין כי שנת חייו הראשונה של הגור הינה הקריטית ביותר לחינוכו ובכלל לעיצוב הביטחון העצמי ואישיותו.

 

מתי אפשר להתחיל?

יש מספר גישות לחינוך גורים ולכן זה מאוד תלוי את מי אנחנו שואלים. מרבית מאלפי הכלבים ממליצים להתחיל לאלף את הגור באזור גיל שמונה שבועות, כאשר גישה זאת שמה דגש על הקניית הרגלים וחשיפה שעליה נרחיב בהמשך. עם זאת קיימים מאלפי כלבים בעלי גישה חינוכית שונה, שיגידו שעם הגעתו של הגור אל הבית אפשר להתחיל באילוף מתוך אמונה שכלב צריך ללמוד ולהפנים איך לחיות בתוך הבית.

 

חשיפה, עיצוב וייצוב

גישה זו מתחלקת לשני שלבים: שלב החשיפה ושלב הצבת הגבולות של תהליך החינוך. השלב הראשון כאמור מתחיל בגיל שבין שבעה לשמונה שבועות, ובו חושפים את  הגור הקטן לעולם אליו הגיע באמצעות מסלולי הליכה שונים, חשיפה למגע וליטוף, הישארות לבד בבית, לכלבים אחרים ולתחושות כמו נסיעה ברכב, למקלחות ועוד…

השלב השני בחינוך הגור הוא עיצוב וייצוב האופי, שלב שמצריך הצבת גבולות. שלב זה מתחיל בתקופה שהגור כבר בגיל שבין ארבעה לחמישה חודשים.

 

התניה קלסית, חינוך וחטיפים

מאלפים רבים ממליצים כחלק משלב העיצוב והייצוב, לא למלא לגורים קערת אוכל מלאה בכדי שיהיה אפשר ללמד אותם התנהגות רצויה באמצעות חיזוק חיובי, מה שנקרה בדיסציפלינה הפסיכולוגית התניה קלאסית. השיטה מצריכה התמדה, תרגול ותגמול כך שהגור ילמד מה היא התנהגות רצויה.

לדוגמא: אם כשנצא עם הכלב לטיול שבו הוא יעשה את צרכיו, הוא יקבל חטיף, כך לאורך תקופה ובהתמדה,  הכלב יבין שכדאי לו להתאפק ולעשות את צרכיו בטיול כי מיד אחריו הוא יקבל ממתק. כך גם כאשר נרצה להרגיל אותו לתגובת התרגשות מווסתת, כאשר הוא קופץ עלינו מהתרגשות נראה לו איך ללכת לפינה מסוימת להירגע ורק כשיירגע נקרא לו לליטופים באמצעות חטיף.

ניתן לחנך גור לא לגנוב חפצים שאינם שלו, לא רק באמצעות חטיפים, אך כאן ממליצים המאלפים להתעלם מהגניבה של החפץ בכדי ללמד את הגור שהוא לא יקבל יחס. זאת תוך כדי ערנות לרגע שבו הוא מאבד עניין מהחפץ ולמשוך את תשומת ליבו למשחק.

חינוך גורים

אולי תאהבו גם את

בונזו
ממה עשוי מזון לגורי כלבים?

גורי כלבים זקוקים למזון איכותי במיוחד שיאפשר להם להתפתח ולגדול בצורה תקינה ולשמור על בריאותם. בחנות החיות פטבסט תוכלו למצוא תחליפי חלב לגורים יונקים, מזון

קראו עוד »
מה זה מזון רפואי לכלב?

לאמץ כלב דורשת מכם אחריות רבה ופעולות רבות שייתכן ולא חשבתן עליהם לפני שהחלטתם על האימוץ. בין הפעולות הנדרשות הן לדאוג לתזונת הכלב שלכם שתבוא

קראו עוד »