חיפוש

מהו מס שבח ומתי משלמים אותו?

מיסים רבותיי מיסים, כולנו משלמים אותם, אבל רק מתי מעט מבינים אותם לעומק ויודעים איך להתנהל איתם בצורה האופטימלית ביותר. מס שבח הוא גם מהמיסים החמקמקים הללו, שעלולים לסבך אותנו ולגרום לנו להוצאות מיותרות אם לא נכיר את כל רזי החוק לעומק. בואו נצלול אל נבכי החוק ונבחן כמה תפיסות שקיימות בשוק היום.

 

מהו בעצם מס שבח?

מס שבח הוא מס מיוחד אשר מורכב מההפרש שנוצר ברווח בין הקניה הראשונית (קניית נכס מהמקרקעין) ובין המכירה שלו היום. מס שבח הוא בעצם ייצוג של ההשבחה בין שתי הנקודות הללו. מאחר שמדובר בסכום מאוד משמעותי של כסף, ובצורת חישוב מורכבת שכוללת שתי עסקאות, מומלץ מאוד להתייעץ עם מומחים משפטיים בתחום, כמו למשל עורך דין אושר אלקיים שגם מסביר את הנושא לעומק באתר שלו.

הכירו את מחשבון המס

על מנת להקל על האזרח בענייני מיסוי מורכבים שכאלו, רשות המיסים העמידה מחשבון מס זמין אונליין. המחשבון יכול להיות כלי עזר מעולה בשערוך היקף המס והבנה של גובה השבח שתחויבו. אגב, למס השבח יש מרכיב של זמן, וחובה על מוכרי הנכס להצהיר באופן מסודר על המכירה תוך 30 יום מביצוע העסקה. את המס עצמו יש לשלם תוך 60 ימים מיום המכירה, לפיכך טרום העסקה חשוב להבין את כל קנה המידה של המספרים על מנת להימנע מעלויות מיותרות.

 

האם ניתן לשלם פחות מס?

אל תתנו למחשבון המיסוי להטעות אתכם – מס שבח הוא חישוב מורכב. אפילו אם מוצג בפניכם מספר ברור – תקשורת עם עו״ד המומחה לנושאי נדל״ן יכולה להקל עליכם בעזרת מספר הליכים חוקיים כמו שינוי מבנה המיסוי, או הצהרות תא משפחתי שונות. עוה״ד יוכל גם לפנות באופן ישיר אל רשויות המיסוי כמו מיסוי מקרקעין, ולעזור להחליק ולפתור מחלוקות שיכולות להשפיע על גובה מס השבח.

 

איך אפשר לקבל פטור ממס שבח?

מס שבח יכול להגיע לסכום לא קטן, אבל במקרים מיוחדים אפשר לקבל עליו פטור מלא ולחסוך את כל העלות שלו. את התהליך מומלץ לעשות עם עו״ד מומחה לתחום, אבל ישנם קריטריונים ברורים בחוק, כמו פטורים אפשריים למוכרי דירת מגורים מזכה, או במקרה שהייתה בבעלותכם דירה למגורים לפחות שנה וחצי טרם יום המכירה. חשוב מאוד לבדוק את זכאותכם לפטור בחוק, ולהימנע ממיסוי מיותר.

 

מה לגבי דירות מתנה?

קודם כל, אשריכם שקיבלתם מתנה שכזאת! אם קיבלתם את הדירה שלכם במתנה, ולא ביצעתם רכישה – מס השבח יעבוד שונה במקצת אצלכם. מס השבח במקרה כזה לא יהיה רק על השבח שעבר מיום הקבלה של המתנה, אלא על כל ההשבחה שנצברה עוד לפני שהדירה הועברה אליכם. שימו לב טוב טוב, והתייעצו עם אנשי מקצוע – זו יכולה להיות הפתעה מאוד לא נעימה במעמד המכירה.

 

לסיכום

מס שבח יכול להיות מורכב ומפתיע למי שאינו מכיר את לשון החוק. לכן אנחנו ממליצים בחום להתייעץ עם עו״ד מומחה לנושא, על מנת לחסוך הפתעות מיותרות במהלך תהליכי קנייה ומכירה של דירות.

מס שבח

אולי תאהבו גם את