חיפוש

תביעות מול ביטוח לאומי – מה חשוב להכיר לפני?

תשלום הביטוח הלאומי מכל עבודה בה אתם עובדים, מקנה לכם את הזכות לדרוש דמי אבטלה במידה ואתם מפסיקים לעבוד, וכן לתבוע נכות כללית, אובדן כושר עבודה, דמי תאונה ועוד. האם במקביל ניתן גם לתבוע את הביטוח הפרטי? המאמר יפרט כל מה שצריך לדעת לפני שתובעים את הביטוח הלאומי.

 

במה הביטוח הלאומי מבטח אותנו?

כל אדם המשלם בצורה סדירה את דמי הביטוח הלאומי, בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי זכאי לפיצוי כספי או קצבה מהביטוח הלאומי במקרה הצורך. ניתן לתבוע ביטוח סיעודי, אובדן כושר עבודה זמני או מלא, תאונת עבודה, דמי תאונה, נכות כללית, השלמת הכנסה, דמי אבטלה ועוד.

על מנת לקבל פיצוי עבור תאונת עבודה או נכות כללית למשל, יש לעבור וועדה רפואית ולהגיש את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, לקבל סיוע של עורך דין ולהגיש את התביעה. הביטוח הלאומי מקשה על המבוטחים ולא פעם מעביר אותם דרך מרורים המלווה בבירוקרטיה רבה לאורך זמן.

בכל תביעה יש להוכיח את הקשר הסיבתי בין הפגיעה לתביעה, לעבור מבחנים או וועדות ולבסוף לזכות בקצבה מינימלית על פי מה שנקבע בחוק. בנוסף לכך, ניתן להגיש ערעור במידה ותוצאות התביעה אינן מספקות ואף לתבוע את הביטוח הלאומי בבית המשפט.

 

הגשת התביעה על פי חוק ההתיישנות

הדבר החשוב ביותר הוא להגיש תביעה לביטוח לאומי לפני שפג התוקף מבחינת חוק ההתיישנות. על פי החוק ניתן לתבוע עד 3 שנים אחורה את הביטוח הלאומי וחברות הביטוח הפרטיות כאשר במקרים מסוימים כמו אובדן כושר עבודה או סיעוד אפשר גם לתבוע רטרואקטיבית גם 3 שנים אחורה מהגשת התביעה.

חוק ההתיישנות נעצר רק כאשר התביעה מוגשת לבית המשפט. בנוסף, אם חברת הביטוח הפרטית מעכבת את תשלומי הביטוח עד להחלטת הביטוח הלאומי בגין התביעה, היא אינה יכולה לטעון להתיישנות. ישנם מקרים נוספים בהם המבוטחים לא ידעו שיש להם כיסוי בביטוח מכיוון שחברת הביטוח לא הסבה את תשומת ליבם על כך ולכן בית המשפט אפשר לעבור את תקופת חוק ההתיישנות.

כמו כן, לעיתים הפוליסות מנוסחות בתקופה קצרה מחוק ההתיישנות בניגוד להוראות. למשל, תאונות אישיות או תביעת נכות מחברות ביטוח פרטיות מנוסחות בפוליסה שניתן להגישן עד שנה מקרות המקרה. לפיכך, לפני שתובעים את הביטוח הלאומי מומלץ להיכנס לאתר הר הביטוח, לראות אלו ביטוחים יש לכם, מה הם מכסים ומה תוקף ההתיישנות שרשום בפוליסות.

 

האם ניתן למצות את כל הזכויות בביטוח הלאומי ובביטוח הפרטי?

ישנם מקרים בהם מגיע לכם פיצוי מלא גם מהביטוח הלאומי וגם מהביטוח הפרטי כמו ביטוח תאונות אישיות, ביטוח סיעודי או מיצוי תביעות נכות כללית. למשל אדם הפורש לפני גיל הפרישה עקב נכות רפואית רשאי לתבוע נכות כללית מהביטוח הלאומי ולמצות את זכויותיו גם בביטוח הפנסיה.

אצבע חבושה

אולי תאהבו גם את