חיפוש

הכרה בנכות נפשית עקב אירועים בשירות הצבאי

במהלך השירות הצבאי שלנו, כולנו עוברים אירועים מאתגרים כאלו ואחרים ומטבע הדברים, לעיתים אנחנו חווים גם פגיעות ופציעות שונות. לצד התופעה המוכרת של פגיעות פיזיות, פעמים רבות מדובר גם על אירועים טראומתיים, המובילים לנכות נפשית, אשר הכרה בנכות זו עקב אירועים בשירות הצבאי, היא תהליך מאתגר בפני עצמו

 

שירות צבאי – אתגרים פיזיים ונפשיים

אחד הסממנים הבולטים המגדירים את זהותנו הישראלית היא חובת ההתגייסות לצבא, כאשר השירות הצבאי מתחלק בעיקרו לשירות קרבי ושירות עורפי / פקידותי. ובשני המקרים, זמן השירות הממושך ואופי השירות הצבאי, מביאים את החיילים להיחשף למצבים ואירועים שונים, היכולים להשפיע על בריאותם הפיזית והנפשית.

כך, ניתן לראות שני סוגים של פגיעות בצבא, פגיעות פיזיות שמקורן בחבלה, פגיעות אלו נחשבות לשכיחות יותר וקלות יותר להוכחה ופגיעות נפשיות, המופיעות לעיתים לאחר זמן מסיום השירות הצבאי.

 

מהי נכות נפשית?

השירות הצבאי מתחיל למעשה בקושי נפשי מסוים, עם רגע הגיוס המסמל את סיום תקופת הנערות והכניסה למסגרת צבאית נוקשה, כאשר בנוסף על כך, השירות הצבאי כולל התמודדות עם אירועים מעוררי לחץ ואף מסכני חיים במקרים מסוימים.

כתוצאה מהתמודדות עם אירועים טראומתיים כאלו, המתבטאים במראות קשים, חוסר שליטה עצמי ומצבי לחץ קיצוניים, לעיתים נגרמת נכות נפשית, המתבטאת בעיקר במקרים דוגמת פוסט טראומה (הלם קרב), הפרעת פאניקה, סכיזופרניה, הפרעת חרדה ועוד.

 

הכרה בנכות נפשית במסגרת השירות הצבאי

במקרה של נכות נפשית כתוצאה מהשירות הצבאי, עומדת לאדם הנפגע הזכות לתבוע את משרד הביטחון ולבקש פיצויים והכרה במצבו הבריאותי כנכות שנגרמה במהלך השירות הצבאי, באופן המזכה בפיצויים וזכויות שונות, לרבות סיוע ועזרה נפשית.

תהליך התביעה מול משרד הביטחון הוא תהליך מתיש למדי, הן בשל הבירוקרטיה הרבה והן בשל הקושי להוכיח את הקשר הסיבתי בין הנכות הנפשית לבין השירות הצבאי, אשר כאמור, נוטה פעמים רבות להופיע ולהתפתח באופן הדרגתי ואף לאחר השחרור. לפיכך, חשוב שעו"ד מקצועי ומנוסה בתחום – עו"ד גרינברג ושות', ילווה אתכם מיד עם התחלת תהליך התביעה.

 

הגשת תביעת נכות נפשית

את תביעת הנזיקין בגין נכות נפשית שנגרמה במהלך השירות הצבאי, יש להגיש למשרד הביטחון, באמצעות קצין התגמולים הקרוב לאזור מגוריכם. אל התביעה יש לצרף טופס המפרט את פרטי הנכות, מועד האירועים, תיעוד רפואי מתאים וכל מסמך אחר רלוונטי.

לאחר בחינת כלל המסמכים, קצין התגמולים מחליט האם להעביר את התביעה לוועדה הרפואית, אשר תקבע אחוזי נכות בהתאם למצבכם ותביא להכרה במצב שלכם כנכות נפשית שנגרמה בצבא. חשוב לדעת, כי למעט מקרים מיוחדים, ניתן להגיש את תביעת הנכות עד 3 שנים לאחר השחרור מהשירות הצבאי.

 

הכרה בנכות נפשית – לקבל את מה שמגיע לכם

ראינו אם כן, כי נכות נפשית במהלך השירות הצבאית, יכולה להיגרם מאירועים טראומתיים שונים, כאשר תהליך התביעה ממושך והקושי המאתגר בהוכחת הקשר הסיבתי, מחייבים אותנו לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה בתחום שילווה אותנו מתחילת הדרך ועד לשלב ההכרה.

שירות צבאי

אולי תאהבו גם את