צרכנות היא תופעה דינמית ומשתנה, וצרכנות בתחום הביגוד מושפעת מגורמים עונתיים לאורך כל השנה. חילופי מזג האוויר, טרנדים חדשים, תקופות חיים ומבצעים ייחודיים – אלו הם הגורמים המרכזיים שמשפיעים על צרכנות בגדים במהלך השנה. אז באילו חודשים הצריכה מגיעה לשיא?
צרכנות בגדים
צרכנות בגדים היא כל פעולה אנושית שעוסקת ברכישה, שימוש ותחזוקה של בגדים, והיא מושפעת מגורמים רבים ומשפיעה גם היא על העולם. צרכנות בגדים מושפעת, בין השאר, מהצרכים הבסיסיים של בני האדם בתחום הבגדים, כמו הגנה מפני מזג האוויר, נוחות וצניעות. צרכנות בגדים מושפעת גם מהחברה והתרבות, מהפסיכולוגיה, מהכלכלה ומתחום ההשפעה על הסביבה. בתורה, צרכנות בגדים גם משפיעה מאוד על תחומים שונים של החברה.
מזג האוויר וחילופי עונות
שינויי האקלים וחילופי עונות השנה גם גורם משפיע מרכזי על צרכנות הביגוד. בגדי החורף המבודדים והחמים אינם דומים לבגדים הקלילים שמאפיינים את חודשי הקיץ. התעשייה מתאימה את עצמה לצרכים המשתנים של הצרכנים בכל אחת מהעונות. תוכלו לראות זאת מיד אם תיכנסו למשל לאתר H&M. התוצאה היא עלייה בצרכנות הבגדים בתחילת כל אחת מהעונות. כלומר, אפריל, יולי, אוקטובר וינואר הם החודשים שבהם עולה צרכנות הבגדים בשל חילופי מזג האוויר.
טרנדים ואופנה
גם טרנדים ואופנות משתנים במהלך תקופות שונות, ובין השאר גם במהלך השנה. יצרני הביגוד צריכים לנתח ולזהות את הטרנדים ולהתאים את המוצרים שלהם למוצרים האופנתיים. קנייה של בגדים לפי צו האופנה היא בדרך כלל לא הכרח, אלא רכישה רגשית שאין בה צורך ממשי. תעשיית האופנה משקיעה משאבים רבים ביצירה ובקידום של טרנדים בתחום האופנה, כדי לייצר צרכנות מוגברת לאורך כל השנה ובעיקר בתחילת העונות, בתקופה שבה משיקים קולקציות אופנה.
חגים ואירועים
רכישת בגדים נוספת מתרחשת סמוך לאירועים מיוחדים ולתקופות החגים. בעיקר לקראת ראש השנה ולקראת פסח יש עלייה בצרכנות הביגוד בארץ, כשאנשים רוכשים בגדים חגיגיים. אירועים מיוחדים מתרחשים לאורך כל השנה ומשפיעים באופן די דומה על צרכנות הבגדים, כאשר חודשי האביב והקיץ תוססים יותר מהבחינה הזאת לעומת חודשי החורף ועונות המעבר.
מבצעים והנחות
לאחר תקופות החגים מגיעים חודשי המכירות שבהם מוצעים מבצעים על קולקציות סוף עונה וגם הנחות משמעותיות על ביגוד מהמלאי. גם בחודשים הללו ישנה עלייה בצרכנות הביגוד שמושפעת מהירידה במחירים. מי שלא יכול היה להרשות לעצמו רכישת בגדים אופנתיים בשיא העונה, יוכל לרכוש אותם בסוף העונה ולהשתמש בהם בשנה הבאה.
לסיכום
צרכנות בגדים מתרחשת לאורך כל חודשי השנה ומושפעת משלל גורמים. צרכנות הבגדים הגבוהה ביותר נרשמת בארץ בחודשים שנחשבים לקרים ביותר (נובמבר- פברואר) ובחודשים החמים, ממאי ועד ספטמבר. אלה החודשים שבהם צרכנות הבגדים היא הגבוהה ביותר גם בגלל המבצעים שחלים בהם וגם בגלל מזג האוויר ולוח השנה של החגים היהודיים.